Friday, October 5, 2012

ILMU ITU LUAS.

-Kenapa mesti ada perasaan kedekut ilmu???
-Kenapa ada ilmu tetapi tak nak share dengan orang lain??? kenapa nak simpan ilmu sorang2???

-Kenapa nk berjaya sorang2???

-kenapa kalau share takut orang tu lebih pandai dari kita? mcm tu ke???

-Awat teruk sangat perangai/mentaliti/sifat n habitat mcm tu???


Ish bile terkenang orang jenis mcm ni memang panas je badan kedekut nk mampos!
Ape salahnye share ilmu ngn kawan2 yang xtw tu.
Nak berjaya biar la sama2 kn..
Bukannya suruh share hal peribadi pn!
Tp share ilmu kn dpt pahala free je klau share ilmu!
Tp kalau share bende peribadi orang bukan main lg!
Dosa nk pahala xnk!


Aku bukan nk tunjuk pandai dan aku juga bukan nk tunjuk yang aku ni hebat sgt2!
Tp kalau orang mintak tlg kita tunjuk ajar dan kalau aku paham mmg aku share pnye!
Sbb aku phm keadaan orang tu mst risau, blurr,  give up dan sbgainya.
Dah level DEGREE n UNIVERSITY tp PERANGAI MCM BUDAK SEKOLAH RENDAH BERSAING NK TUNJUK SAPE DAPAT NO 1!!!
Tak salah pn nak bersaing tp jangn la kedekut sgt ilmu tu!

 
 Aku xtw nk ckp apa lg dh dgn orang jenis mcm ni. sabar jela. yang aku heran tu time aku skul teknik mbr aku sume cerdik pandai share je ilmu xde mslh pn. nk bersaing2 jela no prob. even time aku diploma dulu mbr sume dean list share je ilmu xde masalah pn. TP BILE AKU MASUK UNIVERSITY masing2 pakat simpan ilmu sorang2!!! Batak betul orang mcm ni.

Pada aku la makin bertambah kefahaman seseorang jika apa yang kita faham kita share bersama orang sebab bukan setakat lagi paham malah akan lebih ingat sebabnya kita cuba share dgn orang dan dlm masa yang sama kita cuba untuk bg mereka faham. jd indirectly kita pn akan lebih paham sama!

Islam akan utuh jika kta bersatu, Islam akan bercerai jika kita berpecah dan  membawa diri berseorangan..

3 comments:

  1. Hidup ini tidak boleh sentiasa berseorangan. Sharing is caring, if you don't care about others, no1 will care about you. This is a fact, aku pun skrng sedang cuba unt mengenali others and care for them because at the end I know they will also care for me. Dunia ini byk menggunakan rule "Give and Take" if they teach you something, they'll expect something in return. If he didn't get any benefit, he'll obviously not going to do it.. Ini adalah sikap kepentingan diri manusia. Kalau boleh ak nk sgt tolong kau tpi apa kan daya diri sendiri pun byk kekurangan. Maaf...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi power ayat ngeh3
      itu yg aku angin tu ngn org mcm ni kedekot nk mampos!
      rosak image blog aku gune ayat kasar phuahahaha

      Delete
    2. xpe2 tujuan blog ini adalah untuk melepaskan stress sesama kita :)klau ada apa2 yg Haikal blh bantu, Haikal akan cuba

      Delete